Fraser Island & Whitsundays - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Guus Stellingwerf - WaarBenJij.nu Fraser Island & Whitsundays - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Guus Stellingwerf - WaarBenJij.nu

Fraser Island & Whitsundays

Door: Mike & Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

15 Augustus 2014 | Australië, Whitsundays

6 aug (Guus): Vandaag zijn we om 10:20 opgepikt door het tourbedrijf Dropbears, zij hebben ons met de vier jeeps Fraser Island laten zien :D We hebben de jeeps op de veerboot gezet en zijn, na het korte stukje varen, verder gereden over het strand. Het strand op Fraser is de autoweg dus gezellig met een kleedje op het strand is niet echt aan te raden... :P We kwamen nog een dingo tegen die lekker in het zonnetje zat te chillen. Hij kwam naar ons toe toen we stopten waar ze eigenlijk niet blij mee zijn. Dingo's krijgen hun voedsel van mensen maar de mensen op Fraser willen ze weer schichtig maken zodat ze wild blijven. We zijn verder naar het kamp gereden, zijn erachter gekomen dat de tourgids echt een hilarische gozer was xD, hebben wraps gegeten en zijn naar Lake Wobby gegaan, een zoetwater meer met allemaal hoge zandduinen er omheen. We hebben daar gezwommen, het was pittig koud, en we hebben foto's genomen en opnames gemaakt met Mike z'n GoPro. Na opgewarmd te zijn, zijn we naar een uitkijkpunt gegaan boven het meer, ook daar foto's gemaakt en daarna weer terug gereden naar het kamp. Het kamp bestaat uit een grote aula, een paar overdekte tenten waar de vrijwilligers in slapen en een paar bungalow 'dorms' voor ons. Vijf weken geleden was de laatste keer dat deze organisatie op het strand had gekampeerd (op een veilige plek waar geen auto's reden) vanwege de dingo's die het eten van mensen steelden xD We hebben gegeten en hebben een kampvuur aangelegd. Vuur op Fraser is verboden maar omdat we op een eigen terein waren was het toegestaan. 's Nachts wordt het heel snel heel koud dus toen ze nog op het strand in tenten sliepen was een kampvuur niet toegestaan en gebruikten ze vier slaapzakken per persoon om warm te blijven. Wij even blij dat we verwarming hadden in onze 'dorm'! Bij het kampvuur marshmellows gegeten en geluisterd naar een gitarist die liedjes speelden en verzon. Daarna zijn we gaan slapen om voor te bereiden op de volgende ochtend. We waren gewaarschuwd dat we om 6 uur wakker gemaakt werden... O.o

7 aug (Mike):
Simon kwam ons wekken met een dingeridoo, tenminste dat was de bedoeling. Want de avond ervoor was ik zo slim geweest om de deur op slot te doen. We waren de enige die hij niet kon wekken. Daar baalde die nogal van en hij dreigde de volgende morgen ons twee uur eerder te wekken.
Na het ontbijt zijn we weer met de jeeps op stap gegaan. Ik reed van ons kamp naar het wrak. Het was nog wel een aardig ritje, het zand was redelijk hard dus we konden zo'n 80km/u rijden. Bij het wrak hebben we nog wat rondgekeken en foto's gemaakt. Toen hoorde we opeens iemand roepen walvissen!! Dus wij snel omdraaien en er sprongen gewoon twee walvissen het water uit. Echt heel gaaf om te zien. Nadat de walvissen weer weg waren pakten we de auto weer en gingen we op naar de volgende stop the champagne pools. Dat was weer is verschrikkelijk mooi. We hebben daar wat gezwommen en gevolybalt. Daarna zijn we naar indian head gegaan. Dat was een cliff waar je uitzicht had over de zee. We hadden er heel wat walvissen gezien. Iedereen bleef maar roepen en wijzen. Maar er een foto van maken wilde niet echt lukken iedereen was steeds te laat.
Na het walvisspotten weer in de auto's gepakt richting een riviertje. Alleen halverwege stopte simon opeens die melde dat die "niet genoeg eten had" voor de avond. Iedereen moest daarom gaan helpen om een soort van mosselen te vangen. Je kon ze spotten door bullten in het zand, vervolgens moest je ze dan uitgraven. Dood simpel. Guus en ik kwamen terug met handen vol mosselen. Na een tijdje hadden we met de hele groep aardig wat mosselen gevangen.
Het riviertje waar we naar toegingen was een soort van wildwaterbaan die we volgden tot beneden. Daarna gingen we een beetje relaxen op het strand. Daar hebben we nog wat gevolybalt en probeerde we een boomerang te gooien maar de wind was niet echt gunstig.
Nadat de zon langzamerhand onderging zijn we weer terug gegaan naar het kamp. In de avond zaten we weer met z'n allen om het kampvuur heen. Eigenlijk een beetje de zelfde avond als de avond ervoor.

8 aug:
7.00 werden we gewekt en na het ontbijt zaten we al snel weer in de auto. Voordat we fraser island zouden verlaten hadden we nog een heel lijstje af te werken.
De eerste stop was één van Simons favoriete bomen die die dan ook uitgebreid ging knuffelen... Daarna zijn we doorgereden naar Lake Mckenzie, een door regenwater gevuld meer met wit silicone achtig zand. Met het zand kon je zelfs je tandenpoetsen zo fijn was het. Bij het meer hebben we nog een tijd gehangen. Na een uur of twee weer in de auto's richting Central Station, een oud station waar vroeger al het gekapte hout naartoe kwam. Na een kleine wandeling kwamen we bij een voor de aboriginals heilige geboorte riviertje die we een tijdje lopend volgde.
Na de wandeling zijn we gaan lunchen. Van de groep die naar Hervey bay moest hebben we daarna afschijt genomen. Wij zijn toen nog bij Central station blijven hangen. Toen de auto's weer terug kwamen zijn we weer terug gegaan naar het kamp waar we onze spullen pakten.
Terug naar de veerboot reed Guus. Het was een aardig hobbelige rit met veel stof, steentjes en kuilen. Maar dat maakte het juist alleen maar leuker. Ik was zelf nogal kapot en dit hield me aardig wakker. Van al dat schudden kwam zelfs de spiegel los. Ik moest toen uit het raam hangen om het weer te repareren. Dat was mijn heldendaad voor die dag.
Na een heftige rit waren we heelhuids op de veerboot aangekomen. Daarna ben ik gaan terug gaan rijden naar het tankstation waar we ook waren opgehaald. Dat was weer even wennen de weg en het links rijden. Ik moest echt goed nadenken waar ik nou moest kijken. Maar ook dat hebben we overleefd. En nadat we gedag hadden gezegt tegen de groep en een knuffel kregen van Simon zijn we weer terug gegaan naar het hostel. De rest van de avond hebben we niet veel meer gedaan, behalve het bijkomen van de tour.

9 aug (Guus): Vandaag zijn we met de Greyhound bus verder gereden naar Airlie Beach. We zijn 's ochtends nog even gaan poolen, hebben uitgecheckt, hebben gebeld naar het bedrijf Wings om te bevestigen dat we kwamen en zijn om 1 uur de bus in gestapt. Om half 3 zijn we in Hervey Bay aangekomen waar we een stop van 3 uur hadden -.-' Hervey Bay was niet echt interessant, behalve hetgene dat overal waar je keek er een snackbar te zien was. Pizzahut, MacDonalds, Hungry Jacks (Burger King), Domino's en nog een paar was het enige wat je zag naast de mensen die daar rond liepen. Aan de mensen zag je namelijk dat deze veel gebruik maakte van die snackbars xD We zijn naar de 'Bottle Shop' gegaan en hebben voor de eerste keer echt drank gekocht voor de boottocht in Whitsundays. Alle tassen in een winkelkarretje gegooid, we dachten slim te zijn tot we plotseling tegen het winkelkarretje opbotste. Die was op een slot gesprongen en reed niet meer verder. Dat slot kon niet buiten een bepaald gebied -.-'. Alle tassen weer op onze rug gegooid en een ander karretje gelegd. Deze keer hadden we wel gechekt of die een slot had :P We werden in de winkel nog tegen gehouden omdat we met grote backpacks liepen en ze bang waren dat we de boel gingen overvallen (begrijpelijk, we zien er gevaarlijk uit). We hebben die bij de ingang achtergelaten en zijn naar binnen gegaan. Wachtend bij de kassa werd ik (Guus) aangestoten met een krat bier door een vent die al stomdronken was. De vrouw van hem verontschuldigde zich en bleef die vent constant uitschelden. Ook zij had een slokje genomen.... Ze stonken beide naar een mix tussen alcohol, rook en zweet dus hebben we snel afgerekend en zijn naar buiten 'gelopen' xD We hebben een pizza gehaald in Domino's en zijn daarna in de volgende bus gestapt naar Airlie Beach. We zijn de volgende ochtend 7 uur aangekomen, een rit van 15 uur. O.o

10 aug (Mike):
Na een lange rit achter de boeg te hebben kwamen we dan eindelijk om 7.00 in airlie beach aan. De zon was net opgekomen en het landschap was erg mooi. Guus had daar niet veel van opgepikt die was nog aan het pitten. Nadat we onze tassen gepakt hadden gingen we opzoek naar de incheck balie voor Wings ( onze boot) eer we die vonden hadden we bijna het hele centrum al gezien. Daar hebben we onze overige spullen gedropt en zijn we wat gaan eten. Daarna gechilled op het strand.
We dachten dat we 12.00 bij de boot moesten zijn dat bleek 11.30 te zijn dus wij snel rennen. We waren nog een soort van optijd. We zijn daarna op de boot gegaan en kregen wat informatie te horen onder het genot van pizza. Daarna kregen we als eerste groep een kamer toegewezen. We zaten met z'n achten in een kamer, en er was beperkte ruimte. Je zal maar lang zijn, dan zou je echt vaak je hoofd stoten... Als er verder niemand in de kamer was had je geluk, anders werd het passen en meten.
Nadat we onze spullen op het bed hadden gegooid werden we weer naar voren op het deck geroepen. Er werd gevraagd wie er wilde gaan duiken. Guus en ik zagen dat wel zitten en niet veel later zaten we in volledige duikbepaking in de rubberboot. We werden in een ondiep punt afgezet waar we wat basistechnieken kregen aangeleerd. Nadat we alles onder de knie hadden gingen we het diepe in. Het zicht was jammer genoeg niet al te goed maar we hebben toch veel gezien. Na 10-15 min was ik Guus opeens kwijt ik schrok me dood. Ik om me heen kijken maar zag niemand tot dat ik op het oppervlak twee benen zag. Guus had last van zijn rechter oor die niet wilde ploppen en duiken was te pijnlijk. Ik was nog verder gegaan en net voordat we weer naar boven gingen zaggen we Nemo. Daarna gingen we weer de boot in en iedereen zat te rillen van de kou.
In de avond hadden we kaart-/ drankspellen gedaan. Het was een erg leuke avond en we hebben veel gelachen.

11 aug (Mike):
Ik werd vroeg gewekt door het anker dat werd opgehaald. Het was echt een lawaai. Gelukkig was ik daarna nog even in slaap gevallen voordat we om 7.00 werden gewekt door de crew. Ik zeg wel 'we' maar laten we het houden op 'ik.' Guus was namelijk van zowel het anker als de crew niet wakker geworden. Pas nadat ik hem zo'n 30 seconden heen en weer schudde werd ook hij wakker. Hij was ook de enige die het anker niet had gehoord, echt ongelovelijk als je bedenkt wat dat voor een herrie was.
We zijn na het ontbijt gedropt bij whitehaven beach. Echt prachtig. Het heeft echt heel wit en fijn zand die we gebruikten als scrubb en voor tandenpoetsen. Dat tweede is niet echt aan te raden je moet het namelijk met zoutwater uitspoelen. Toen ik dat deed begon ik gewoon te kokhalsen. Maar ze voelde wel heel glad en schoon aan, dus het werkt blijkbaar wel.
Eenmaal weer op de boot zijn we naar een andere snorkel plek gegaan. Daar heb ik mijn tweede duik gedaan, Guus ging dit keer niet mee door zijn oor. Dit keer rustte mij ook het zelfde lot, vraag me niet hoe maar ook ik kreeg last van mijn rechter oor die niet popte. Dus ook ik was er na zo'n 10 minuten weer uit. Ik was wel nog door een kloof heen gezwommen die echt heel mooi was, maar daarna gingen we steeds dieper en deed me oor meer er meer zeer. Echt balen want het was echt een mooie duik geweest. Nadat ik opgepikt was door de boot ben ik maar gaan snorkelen. Ook leuk maar een stuk minder gaaf.

Een paar uur later gingen we naar een strand/eiland. Wij waren de enige twee die het eiland een beetje gingen verkennen. Dat was ook niet echt aan te raden want overal lag dood koraal en stenen. We schreeuwde het af en toe uit van de pijn. Op het eiland gingen we de zonsondergang bekijken en om het helemaal af te maken werden er ook nog nachos gebracht. Daar hebben we zeker van genoten! Terug op de boot was het druk bij het blad waar je je op aanwezig moest aanvinken dus zijn we eerst onze spullen in onze kamer gaan leggen. Slechte keuze, onze namen werden geroepen en we werden naar het eetgedeelte gebracht. Omdat we 'vergeten' waren om ons uit te schrijven moesten we nu een lepel vegemite doorslikken. Lekker...
s'Avonds aten we rijst die niet echt al dente was. Het was gewoon totaal niet gekookt, en nog keihard. Toen ik zei: 'I like the rice' begon iedereen te lachen. De kokin was ook nergens meer te bekennen, die schaamde zich waarschijnlijk dood. Niemand pakte dan ook een tweede bord. Na het geslaagde diner hebben we weer kaart-/ drankspellen gedaan. Dit keer ging iedereen vroeg naar bed en bleven wij twee alleen nog over. We zijn nog even gaan relaxen op het deck en zijn daarna ook gaan slapen.

12 aug (Mike):
Vandaag al vroeg gewekt, we moesten namelijk 10.15 weer terug in de haven zijn en daarvoor gingen we nog snorkelen. We hadden snel wat gegeten en hebben daarna onze tassen gepakt. Maar toen we naar het dek gingen was iedereen al weg. Wij snel onze wetsuits aangedaan. Tenminste dat was de bedoeling want het duurde 15 minuten omdat we een tweede probeerde aan te krijgen maar dat lukte niet helemaal. Uiteindelijk toch gelukt komt de boot terug met het nieuws dat we niet meer konden gaan snorkelen.Dacht je dat het niet erger kon bleek ook nog is dat ze een schildpad hadden gezien... Dus al dat werk voor niks geweest en de wetsuits weer uitgetrokken.
Toen we weer bij airlie beach waren zijn we direct naar ons hostel gegaan en hebben we onze spullen gedropt. Een paar dagen geleden zag ik een reclame bord voor een arobatic flight. Ik kon het gewoon niet laten omdat te gaan doen. Dus we zijn toen naar de winkel gegaan waar ik de vlucht voor 15.00 boekte. Nadat we nog wat rondliepen kwam er opeens iets in mijn oog. Het zat gewoon vast in mijn iris en ik kon het er niet uitkrijgen. Het irriteerde nogal en kon mijn oog amper openhouden. Dus voordat ik die vlucht ging doen wilde ik het hoe dan ook uit mijn oog hebben. Ik ben toen naar de dokter gegaan maar die had geen tijd en verwees me door naar de apotheek. Daar kreeg ik oogdruppels en na lang zitten kloten kwam het er toch eindelijk uit. Toen heb ik de bus naar de luchthaven gepakt. Daar stond het 74 jarige toestel klaar, de piloot was waarschijnlijk van de zelfde leeftijd. Niet veel later stegen we op naar airlie beach waar verschillende maneouvres deed: stall, loopings, kurkentrekker en weet ik het allemaal. Het was echt ZO gaaf!!! Ik ben echt blij dat ik dit heb gedaan.
Daarna ben ik weer naar het hostel gegaan en hebben we nog wat gechilled en geskyped (eindelijk). Later die avond hadden we afgesproken met de mensen van onze boot om wat te gaan drinken. Was een geslaagde avond.

13 aug (Guus): 's Ochtends zijn we ons gaan klaarmaken voor de rit naar Townsville met Greyhound. In Townsville zijn we meteen doorgelopen want de Ferry vertrok kort daarna. De Ferry duurde ongeveer 20 minuutjes. Alles liep dus netjes kort na elkaar. Magnetic Island ziet er echt heeuul mooi uit! :o Je kan het een beetje vergelijken met de top van een berg waar veel bos ligt en is niet veel groter dan 10 bij 15 kilometer. Heel Magnetic Island is eigenlijk bos, alleen aan de kust zijn kleine plaatsjes te vinden. We hebben ingecheckt bij ons hostel, hebben onze spullen gedropt in ons hutje, zijn boodschappen gaan doen en hebben gekookt. We zijn naar de 'common area' gegaan en hebben meegedaan aan een quiz en die gewonnen! :D $80 aan drank of eten! O.o We hadden de rest van de avond niks meer gedronken of gegeten dus we hebben een kan bier samen leeg gedronken :P de andere zes mensen hadden een Jam Jar, een drankje met alcohol waarvan niemand wist wat erin zat :P Nog even gezellig gedaan en daarna naar bed.

14 aug (Guus): De bus naar Alma Bay gepakt om walibi's op te zoeken die daar bij een oude bushalte, die niet meer in gebruik was, met een grote groep leven. We hebben ze geprobeerd appel te voeren (sommige fruitsoorten of walibivoedsel waren toegestaan) maar ze kwamen het niet uit je hand pakken (later kregen we foto's te zien waar ze wel uit handen aten.. -.-' Blijkbaar mochten ze ons niet of was de appel niet lekker genoeg xD). We zijn vanaf daar naar Forts Junction gelopen, een wandeling van ongeveer drie kilometer bergopwaarts terwijl het echt warm weer was O.o Het gebied 'The Forts' heeft de grootste populatie wilde koala's. We hebben die route gelopen en twee koala's gezien waarvan één een kleintje had. Echt leuk! Uitzicht was echt heel gaaf en heb genoeg foto's gemaakt! :D We hadden nog gepland om nog een route te lopen en een beetje op een strand te chillen aan de andere kant van het eiland, maar daar hadden we beide niet zo veel zin meer in. We zijn weer terug gelopen naar ons hostel, hebben gegeten en zijn naar de 'common area' gegaan waar ze een spel deden waarbij je met je mond een lege bierdoos op moest pakken zonder dat iets anders dan je voeten de grond raakten, pittig dus! De finale was tussen een klein, lenig meisje en een lange jongen, redelijk spannend nog, maar het meisje had uiteindelijk gewonnen en kreeg een fles wijn. We zijn daarna naar de 'dorm' gegaan van wat vrienden en hebben daar de rest van de avond gehangen.

15 aug: Vandaag met de Greyhound naar Mission Beach gereden. Twee vrienden die we onderweg waren tegengekomen reden met ons mee :D We hadden echt een enorme eikel van een chauffeur en we gaan dan ook een mail sturen naar Greyhound. Bij het instappen had een van de meereizende vrienden Mike z'n tas mee genomen waar zijn paspoort in zat. Deze had hij nodig om in te checken bij de chauffeur. Mike vroeg de chauffeur of hij die even mocht halen maar de buschauffeur waardeerde dit niet echt.. -.-' Hij schold Mike uit voor 'prick' en liet hem verder waarna hij tegen de volgende passagier vertelde hoe Mike er 'niks van snapte' en wat een domme jongen hij was. Vervolgens wilde hij vertrekken maar er stond nog een tas buiten. Hij vroeg aan de bus van wie die tas was maar niemand antwoorde. Al scheldend liep hij door de bus heen. Na 5 minuutjes riep een meisje voorin dat de tas van haar was. Ook zij werd uitgescholden.. :s Iedereen binnen en tassen in de laadruimte wilde de buschauffeur vertrekken. Hij reed een paar meter totdat een van onze vrienden zag dat de luiken van de laadruimte nog open stond. Slechte start dus! De chauffeur had later door dat hij fout zat en probeerde de bus weer op te vrolijken door stomme grapjes te maken. Dat ging er bij ons, en bij de rest trouwens ook, niet in! Gelukkig hadden we na 20 minuutjes een nieuwe chauffeur maar die bleek ook niet echt gezellig te zijn.. -.-' We reden verder naar Mission Beach en maakten na een tijdje een stop bij een restaurantje. Daar heeft Mike wat gegeten en ben ik foto's gaan maken van het uitzicht. Die foto's staan waarschijnlijk binnenkort, of nu al, bij dit blog :D We stapten weer in en reden verder toen de buschauffeur ineens een verhaal begon te vertellen over hoe een 15-jarige jongen twee dagen op een bepaalde plek was gestrand omdat hij niet op tijd bij een Greyhound bus was.. :s Hij vertelde daarna dat het hem niks uitmaakte, hij was de buschauffeur en bestuurde de bus, het welzijn van de passagiers boeide hem niks. Toen hij zijn verhaal afgemaakt had was het even stil en barste daarna de hele bus in lachen uit :P Wat een idioot verhaal! Van de buschauffeur hebben we daarna niks meer gehoord. Twee meiden waren 2 minuutjes te laat gekomen, vandaar dat verhaal -.-' Aangekomen in Mission Beach moesten we even wachten want de shuttlebus die ons naar ons hostel bracht zat vol dus die heeft ons later opgehaald. We hoefden maar 10 minuutjes te wachten en hebben naar mieren zitten kijken.. Wat je al niet met je tijd doet als je je verveelt xD In het hostel hebben we even op het internet gesurfd, zijn boodschappen gaan doen waar we maar 15 minuutjes voor hadden dus hebben we flink doorgestapt, terug in het hostel even wezen darten en tafeltennissen en daarna zijn we gaan koken. Na een tijdje hebben we onze, vanaf nu, specialiteit hutspot gekookt :D We zijn nog even met twee Israëliers aan de praat geweest, ik ben op een gegeven moment gaan afwassen en we zijn kort daarna naar bed gegaan. Morgen is namelijk een spannende dag!

• 20 Augustus 2014 - 14:58

N.Kerzaan:

Wat een mooie belevenissen
    alleen de oren waren wat minder
    toch weer een stukje meegereisd weer genoten
    Het gaat nu opschieten maar geniet nog maar even
    Nog veel plezier en nog wat leuke verhalen als
    afscheid liefs omaxx

• 20 Augustus 2014 - 17:34

Sjaak:

Fantastisch verhaal zeg. Ik had natuurlijk al het een en ander gehoord maar als ik dit zo lees maken jullie genoeg mee. Ik zie het helemaal voor me. Geniet er nog een weekje van en dan spreken we elkaar weer. Veel plezier!!!!

• 20 Augustus 2014 - 20:06

Marjolijn:

Heerlijk weer wat gelezen te kunnen hebben van al jullie avonturen! Toch kan ik halsreikend uitzien naar volgende week donderdag 18:25 uur om jullie beide eens een flinke knuffel te geven!

• 21 Augustus 2014 - 21:23

Hilly:

Gaaf, jongens, geniet nog een week! Tot volgende week (aaaah, wat klinkt dat lekker)

• 25 Augustus 2014 - 14:26

Jannie Joosse:

zo wat zullen jullie genoten hebben
    we wensen jullie een hele goeie vlucht naar huis en wel thuis
    de groetjes bij ellen
    het was heel leuk om te lezen wat jullie allemaal mee gemaakt hebben

groetjes oom kees en tante jannie
    uit
    middelburg

• 25 Augustus 2014 - 18:11

Jolanda:

Jeetje, het zit er al weer bijna op al die avonturen.
    Ik weet wel iemand die de dagen nu aan het aftellen is :)
    Goeie vlucht terug donderdag!

• 28 Augustus 2014 - 08:26

Rachel:

Wauw jongens wat een verhalen allemaal, julliw hebben het echt super gehad....goede terug reis en tot gauw.....